WARSZTATY AKCJA-REAKCJA!
ZAPISY TUTAJ
Akcja Reakcja to warsztaty rozwijające kreatywność i elastyczność myślenia, oparte na trzech blokach tematycznych. Trening Działań Twórczych pobudza wyobraźnię i uczy nieszablonowego myślenia. Reakcja bez schematu kształci umiejętność działania tu i teraz. W bloku Dwie półkule możliwości odkryjemy, jak współpracują nasze półkule mózgowe i jak je pobudzać do twórczej aktywności.
Zapraszamy pedagogów, nauczycieli, animatorów kultury i wszystkich, którzy chcą rozwijać swoje kompetencje twórcze, nie trzeba mieć doświadczenia. (warsztaty dla osób pełnoletnich)
Termin: 29-30 LISTOPADA w godz. 9:00-17.00
Miejsce: Oficyna Kultury w Młochowie ul. Ks. Markiewicza 4, 05-831 Młochów
Cena: 520 zł
Zapewniamy: kawę, herbatę, wodę, przekąski, obiady (wersja wege lub mięso/ informacje o wybranej opcji prosimy przesłać na adres anna.balsam@nok.pl).
Zastrzegamy sobie prawo do odwołania warsztatów w przypadku zbyt małej liczby zgłoszeń.
OPIS WARSZTATÓW
MODUŁ 1
Trening Działań Twórczych to warsztat, który rozwija wyobraźnię, kreatywność i elastyczność myślenia. Uczestnicy ćwiczą twórcze działania w różnych sytuacjach, również pod presją czasu, ucząc się szukać nieszablonowych rozwiązań i podejmować odważne decyzje w działaniu.
metody pracy:
- Burza mózgów (Brainstorming) – generowanie wielu pomysłów bez oceniania, a następnie selekcja najciekawszych rozwiązań.
- Techniki twórczego myślenia: myślenie lateralne, mapy myśli, analogie i metafory.
- Działania pod presją czasu – zadania wymagające szybkiego wymyślania rozwiązań w ograniczonym czasie.
- Praca w parach i grupach – stymuluje wymianę pomysłów i wspólne rozwiązywanie problemów.
- Ćwiczenia sensoryczne i ruchowe – pobudzają kreatywność poprzez angażowanie ciała i zmysłów.
- Refleksja i analiza – omawianie przebiegu działań, wniosków i procesów twórczych.
MODUŁ 2
Reakcja bez schematu to warsztat rozwijający otwartość, spontaniczność i umiejętność szybkiego reagowania. Uczestnicy pracują w formach improwizacyjnych, dramowych, teatru ruchu i teatru form, eksplorując kreatywne reakcje w różnych sytuacjach. Ćwiczenia pomagają przełamywać schematy myślenia, rozwijają elastyczność działań oraz pewność siebie w działaniu tu i teraz.
metody pracy:
- Improwizacja teatralna – krótkie scenki i gry, które wymagają szybkiego reagowania.
- Drama i teatr ruchu – działania ciałem, ekspresja emocji, interpretacja scen.
- Teatr form – praca z przedmiotami, przestrzenią i kształtami w kontekście improwizacji.
- Ćwiczenia spontaniczności – zadania pobudzające kreatywne i nieprzewidywalne reakcje.
- Gry sceniczne w parach i grupach – wspierają współpracę, obserwację i adaptację do zmian.
- Refleksja i omówienie działań – analiza reakcji i procesów twórczych, wyciąganie wniosków na przyszłość.
MODUŁ 3
Dwie półkule możliwości to warsztat, który pokazuje, jak współpracują nasze półkule mózgowe i jak można je pobudzać do twórczej aktywności. Uczestnicy poznają techniki stymulujące zarówno myślenie logiczne, jak i kreatywne, ucząc się łączyć racjonalność z wyobraźnią w praktycznych zadaniach i ćwiczeniach twórczych.
metody pracy:
1. Ćwiczenia kreatywne – rysunek, kolaż, mapy myśli, skojarzenia pobudzające wyobraźnię.
2. Zadania logiczne i łamigłówki – rozwijające myślenie analityczne i planowanie.
3. Ćwiczenia integrujące półkule – aktywności łączące ruch, dźwięk i obraz z myśleniem problemowym.
4. Techniki improwizacyjne – szybkie reakcje, tworzenie scenek, gry wyobrażeniowe.
5. Praca grupowa – zadania wymagające współpracy, wspólnego podejmowania decyzji i łączenia różnych sposobów myślenia.
6. Refleksja i dyskusja – omówienie, jak wykorzystać potencjał obu półkul w codziennych sytuacjach.
O PROWADZĄCYCH:
ANNA BALSAM: animatorka kultury, trenerka TUS, trenerka terapii ręki, instruktorka teatralną oraz
trenerka międzynarodowego programu edukacyjnego Destination Imagination. Ukończyła studia
pierwszego stopnia na kierunku kulturoznawstwo oraz studia drugiego stopnia na kierunku filologia
polska. Dodatkowo zdobyła kwalifikacje w ramach studiów podyplomowych z zakresu pedagogiki
specjalnej z elementami psychologii klinicznej. Od wielu lat zgłębia tajniki improwizacji teatralnej,
szkoląc się u polskich i zagranicznych instruktorów. Jest instruktorką teatralną w Nadarzyńskim
Ośrodku Kultury, tworzy wyjątkowe projekty – wielokrotnie doceniane na festiwalach o zasięgu
ogólnopolskim i międzynarodowym. Sama również przez lata występowała w teatrze amatorskim,
zdobywając doświadczenie sceniczne oraz liczne nagrody, w tym indywidualne wyróżnienia aktorskie.
W 2022 roku została laureatką nagrody Impuls Kultury za projekt „Mam prawo do…”, inicjatywę
poruszającą m.in. tematykę praw dziecka. Rok później otrzymała nagrodę Mazowiecka
Lady D. im. Krystyny Bochenek, przyznawaną kobietom za inspirujące działania i pokonywanie barier.
KATARZYNA KRYSIK nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej w Woli
Krakowiańskiej, trenerka międzynarodowego programu edukacyjnego Destination Imagination.
W 2019 roku pełniła funkcję eksperta ds. projektów edukacyjnych na Festiwalu Szkoła z klasą.
Ukończyła studia magisterskie z pedagogiki wczesnoszkolnej z językiem angielskim w Wyższej
Szkole Pedagogicznej ZNP. Odbyła studia podyplomowe z zakresu pedagogiki sztuki, terapii
zajęciowej z arteterapią, coachingu w edukacji, bibliotekoznawstwa, zarządzania oświatą,
pracy z dzieckiem z autyzmem i zespołem Aspergera, kreatywnego nauczania języka
angielskiego w klasach 1–3, programowania w ruchu oraz autorskich projektów edukacyjnych.
Ukończyła szkolenia i warsztaty, w tym Sensoplastykę, Trening Kreatywnego Wczesnego Rozwoju
i Kontakt-trening uważnej komunikacji. Tworzy autorskie projekty edukacyjne i artystyczne,
takie jak „Artystycznie aż do Woli”. Specjalizuje się w rozwijaniu kreatywności, samodzielności
i innowacyjności uczniów.
.jpg)